Kerststal in Zandverhalen

Zandbeeldhouwer maakt ook werk op Sint Pietersplein voor de Paus

 

ELBURG- “In de herberg ‘Eeuwig het Haasje’ was geen plek”, Jezus is niet in de Vesting geboren”, vertelt Aad Peters. “Dus ‘Winter in de Vesting’ is correct. ‘Kerst buiten de Vesting’, dat zijn wij, met een kerststal in zand.”

“Gelukkig heeft de herbergier zijn gasten doorverwezen naar de Zandverhalen”, vervolgt Peters van Bijbelverhalen in Zand. Direct na Sinterklaas, vanaf 8 december, opent de expositie de kerststal in de hal van de Zandverhalen. “We hebben hiermee één van de grootste kerststallen in Nederland”, legt Peters uit. “Het eeuwenoude Bijbelverhaal van de geboorte van Jezus is gecombineerd met een actueel thema. Jezus is immers gekomen voor de problemen van deze wereld; we beelden uit hoe hij wordt geboren te midden van de plastic soup. De kerststal toont de belangrijke gebeurtenis uit de Bijbel, de natuur is vertegenwoordigd middels rendieren; onderdeel van de schepping en we zien hoe Hij naar deze aarde is gekomen omdat hier wel het nodige aan de hand is. Het is én amusement, er is kerstsfeer én het gaat over het echte Kerstverhaal.”

Vanaf 1 november wordt gewerkt aan de Kerstexpositie. “We hebben ’s werelds beste zandartiesten hier aan het werk”, aldus een trotse Peters. “Radovan Zivny uit de Tsjechische Republiek werkt samen met de Rus Ilya Filimonsev en de Nederlandse Susanna Ruseler een maand aan onze kerstexpositie. Radovan maakt de koppen van de personages van de kerststal. Direct hierna gaat hij naar Rome, om op uitnodiging van de Paus de grootste kerststal in zand te maken op het Sint Pietersplein, ‘Nativity Story on St. Peters Square in front of the Vatican’. Een enorm project, waar vijf jaar voorbereiding aan vooraf ging. Genoemde drie topartiesten hebben hier ook gewerkt, met dertig anderen. In veertien maanden tijd hebben zij de grootste expositie in zand ter wereld opgezet.”

“Toen Radek, zo noemen we Radovan, hier voor het eerst kwam, wilde hij hier vijf dagen werken. Hij had niet zoveel met het christelijke gedoe”, vervolgt Peters. “Hij is echter zó onder de indruk geraakt van het niveau, van de gedachte erachter, het verhaal en van de omvang van het project, dat hij hier een half jaar gebleven is. Wij lieten elke artiest hier zonder tijdslimiet werken zodat ze hun hoogste artistieke vorm konden maken. Daarom bleef Radek een half jaar. Hij komt hier graag. Deze jongens zijn op zo’n hoog niveau dat ze kunnen kiezen waar ze willen werken. Ik heb dagelijks Bijbelstudies met deze mannen.”

Het bijzondere van de Kerstverhalen in Zand is de kunstvorm en de verhalen die erbij horen. “De verhalen en het decor; alles is heel helder, of je nu wel of helemaal geen Bijbelkennis hebt”, licht Peters toe. “Er zijn zo veel mensen die geëmotioneerd raken bij het zien van de expositie. En ook de kerststal zal emoties oproepen. Kunst op het hoogste niveau, met behalve zand ook materialen en objecten die bij de schepping horen. Amusement in kerstsfeer en tegelijkertijd de reden waarom hij naar de aarde gekomen is.”